zondag 12 juli 2015

Openbaar vervoer

Sinds ik niet meer in de grote stad woon, reis ik amper nog met het openbaar vervoer. Ik heb wel een OV chipkaart, dat wel, maar ik gebruik die vooral als ik met mijn moeder op stap ga. Maar met de logee in het vooruitzicht vroeg ik me af of ik niet met trein en of bus op stap zou kunnen in plaats van altijd maar die auto.

Zoektocht
Op internet kun je veel vinden, vooral dingen die je niet zoekt. En tuurlijk de ov chipkaart is in heel Nederland geldig, maar iedere vervoerder heeft andere regeltjes en andere abonnementen. In sommige steden hebben ze speciale kaartjes en zo hebben ze een nationale wirwar gecreĆ«erd. Duidelijk een systeem dat niet door een huisvrouw bedacht is. Uiteindelijk is de kaart voor de logee het makkelijkst geregeld, een kaart zodat ze in mijn kielzog gratis met de trein mag. Zelf ga ik zo weinig met het openbaar vervoer dat ik geen flauw idee heb wat voor mij handig is. Na veel informatie vergaren besluit ik tot een regionale 20% korting kaart voor € 7,50 in de hoop dat die zich terugbetaalt.

Onhandig
De treinen rijden op tijd, ik geniet en kijk naar buiten - de overkant tekent en puzzelt. Na de eerste korte reis maken we een wat langere trip, ik begin me te vermaken - leuk weer eens met de trein. Tot het moment dat ik denk dat ik van vervoerder moet wisselen, kaart voor de ene lezer "bliep - uit" - ik kijk op en zie de kleuren van de al klaarstaande trein. O, dat is dezelfde vervoerder, kaart voor de lezer - de lezer zegt nee. O, uhm - dan de kaart maar voor de andere lezer houden "bliep in" en weer uit ? Nee. O, uhm de andere lezer "bliep in". Totale verwarring, maar ik ben "in" bij de juiste vervoerder, dus hup op de trein. Later zie ik dat de vervoerder waar ik niet mee ben gereisd vrolijk 20€ van mijn kaart afgeschreven heeft. Zie dat maar weer eens terug te krijgen, ik ga achter de computer zitten en hoop het snel te regelen - maar nee. Eerst moet je je kaart aanmelden bij die vervoerder, dan moet je met die kaart langs een oplaadpunt van die vervoerder en dan mag je pas declareren. Puur ontmoedigingsbeleid - handig een nationale OV chipkaart #wirwar.
 

Geen opmerkingen: