vrijdag 10 juli 2015

Museum

Wil je naar het museum vraag ik aan mijn nichtje ? Schokschouder, waarom niet. Ok, dan gaan we morgen. Als we op de dag zelf onderweg zijn vraagt ze, ben je al eens eerder in dit museum geweest ? Nee. O dan is het goed, want anders was het niet leuk geweest. Sommige antwoorden doen je versteld staan. Dat antwoord zou ook betekenen dat we niet naar het Kröller Müller museum kunnen, of dat we wel kunnen maar dat het dan niet leuk zou zijn !?!

Blauw
Ik geef de stadsplattegrond af en probeer me zo weinig mogelijk met de route naar het museum te bemoeien. Onderweg komen we door een steeg met kunstwerken. Ik grijp naar de camera, wil je er ook op ? Nee. Nou dan niet. Ik vind het echt een prima kunstwerk, mooi gestileerd, blauwe konijnen, beetje stripachtig, golvende lijnen. Dwaal ik af ?

Speuren
In het museum krijgt ze een vel met plaatjes, daar mag ze de juiste schilderijen bij zoeken. Op die manier verveelt ze zich niet, maar is het meer zoeken naar de kunstwerken dan ook echt kijken. De schilderijen, die ik zelf verwacht, zijn er niet omdat er in het museum vooral vroeg werk hangt. Wel val ik in een bloemen schilderij van Nolde, zoveel kleuren in 1 penseelstreek overweldigend. Ik mag er helaas geen foto van maken. We steken over van de aanbouw naar het woonhuis, we kijken filmpjes, de rest van de tentoonstelling en doen "steen papier schaar" om te beslissen wie het eerst naar het toilet mag. We sluiten af met een klein rondje door de tuin - natuur geen kunst - bloemen, gras en een moestuin.

Geen opmerkingen: