Mijn ouders waren echte hamsteraars en bewaarders, ze hebben de bon van hun eerste koelkast nog - beter gezegd, ze hebben diezelfde koelkast ook nog steeds in de garage staan. Voor de administratie van particulieren geldt geen wettelijke bewaartermijn, je bonnen, je dagafschriften, als jij het wilt gooi je het vandaag nog weg. Zakelijke administratie moet je zeker 7 en in sommige gevallen zelfs 10 jaar bewaren.
Schijf van vijf
Om niet onder te sneeuwen gooi ik zelf de boel altijd na vijf jaar weg, dat is een mooie periode en met het oog op de belasting een slimme periode. Stel jij bent een opgeruimd type en hebt lekker alles in de magische cilinder gegooid en jouw erfgenamen willen de administratie zien. Wat dan ? Denk je jammer dan ? Nee hoor, als je met de Belastingdienst belt kom je erachter dat je de aangiftes van de afgelopen tien jaar bij ze op kunt vragen. Nou had ik niet verwacht dat ze weggooierig zijn bij de belastingdienst, maar dat je het over zo'n lange periode op kunt vragen verbaasde mij wel. Ook bij banken kun je de afschriften van een x aantal jaren opvragen, dat verschilt per bank. Het aantal jaren en ook de kosten verschillen.
En zo kunnen de erfgenamen jouw uitgavenpatroon onder de loep leggen, hoe opgeruimd je ook was.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten