maandag 14 april 2014

ISBN 9789061128465

Ik zat in de bibliotheek naast de kast met breiboeken te wachten tot hubby G. klaar was. Om me te amuseren bekeek ik wat ze er verder voor boeken hadden staan. Leven van 1 euro per dag, oftewel leven over andermans rug. Hé een boek van Zamarra Oomes-Kok, "Op rolletjes", huishoudmanagement voor iedereen laten we dat maar eens meenemen. Thuis heb ik een ander boek van haar, "Opgeruimd!", in de kast staan dat net als "Op rolletjes" uitgegeven is door Karakter Uitgevers.


Rommelkont
Ik schijn lang niet zo'n enorme rommelkont te zijn als ik dacht, ik gooi mijn post niet ongeopend in een grote verhuisdoos. Oud papier, lege flessen en de vuilnis gaan gestroomlijnd de deur uit. Verder krijg ik het excuus aangereikt dat ik erfelijk belast ben door twee ouders, die alles wilden bewaren. Zelf vind ik dat altijd een reden te meer om wel op te ruimen, ik heb gezien hoe ik het niet wil. Maar het boek zet je ook aan om een enorm saaie trien te worden. Koop je handdoeken in 1 kleur, zo kun je ze altijd samen wassen. Was je beddengoed en gebruik het meteen weer om je bed mee op te maken, ja hallo ik wil ook wel eens tegen wat anders aankijken. Toen ik hubby G vertelde dat in het boek staat dat je de keukenapparatuur 2 keer per jaar van de muur moet trekken zodat je erachter en eronder kunt poetsen, in ons geval de koelkast en de wasautomaat, zei hij nou ja ze staan er nu al 5 jaar dus dat kan wel een keer. Nooit in mijn leven heb ik mijn ouders, van de ouderwetse generatie, voor de poets de koelkast van de muur zien halen laat staan de wasautomaat . . ..

Doorzettingsvermogen
Mijn probleem blijft bestaan, ik heb een pesthekel aan de normale poets, het boek draagt geen oplossing aan om daar vanaf te komen. Als ik elke dag een beetje ga doen ben ik na drie weken rijp voor het gesticht of liggen de goede voornemens bij het oud papier. Ik besluit het schoonmaak hoofdstuk nogmaals te lezen en tsja een schema maken, dat kan ik vast wel. Ik reserveer bij de bibliotheek vast twee andere boeken waar dit boek naar verwijst. Om je huis goed schoon te houden schijn je over doorzettingsvermogen te moeten beschikken.

Het boek
Wat vind ik van het boek, het is vlot geschreven, maar soms wat oppervlakkig. Verder is het misschien wel aardig om snelle recepten te vermelden in dit boek, maar dat is paginavulling. Ook word ik niet wild enthousiast over sommige tips die gegeven worden. Ik mis vooral tips om het vol te houden of hoe het poetsen leuk blijft. Ik vind het boek misschien ook zozo omdat ik er zelf weinig van opstak, dus misschien is het een goed boek voor mega rommelkonten, de 1e stap naar een minder rommelig huis.

Verkrijgbaarheid
Het boek is niet overal meer verkrijgbaar, dus je zult er even naar moeten zoeken. Je kunt op marktplaats kijken of je haalt het net als ik uit de bibliotheek.

Geen opmerkingen: