zondag 20 april 2014

Mammoet

Klaagsmurf
Hoe is het mogelijk dat er ooit ene klacht behandeld wordt door de reclame code commissie. Ze hebben een onvriendelijk ogende website, ze hebben e-mail, maar verder zitten ze nog in het pleistoceen. Onvriendelijk, ja - hun logo bestaat uit een groen en rood rondje en dat gebruiken ze om je te laten kiezen tussen "voor bedrijven" en "voor consumenten". En dan mag jij raden welke kleur bij "voor consumenten" hoort.

Overledenenregister
Ik ben blij met die registers, ik hou niet van dat gebel en die vervuiling van mijn brievenbus. Toen mijn vader doodziek op bed dood lag te gaan, werd mijn moeder gebeld door een loterij. Daar zat niemand van ons op te wachten, ik heb toen voor haar een inschrijving in het bel-me-niet register geregeld. Je zit verdwaasd op de bank en de brievenbus kleppert met reclamedrukwerk voor je net overleden vader. Dus ik was blij dat je kunt zorgen dat je niet eeuwig reclame voor overledenen krijgt en heb mijn vader op laten nemen in het nationaal overledenenregister. Dat vermindert de stroom reclamedrukwerk aanzienlijk, je hebt natuurlijk een aantal bedrijven die je aan moet schrijven omdat mijn vader ergens op geabonneerd was. Dat was te overzien, maar er blijven altijd die-hards over.

Die-hards
De reclamegeile die-hards stuur je na de eerste reclame uiting een mailtje. Een mailtje met de strekking - mijn vader is dood, willen jullie hem alstublieft niets meer sturen. Zelfs met vriendelijke groeten, zelfs dat nog. Als je dan maanden later een uitnodiging voor een paasshow krijgt wordt het tijd om te kijken of er geen andere manieren zijn om ze tot rede te brengen. Bij het register verwijzen ze voor klachten naar de website van de reclame code commissie.

Reclame code commissie
Deze commissie zit duidelijk niet te wachten op werk, want je moet je eerst al langs allerlei obstakels wurmen voordat je klagen mag. Het klachtenformulier is geënt op het inhoudelijk klagen over reclame, dus als je alleen maar wilt klagen dat een bedrijf jouw overleden vader reclame stuurt moet je de waarheid geweld aandoen om dat formulier ingevuld te krijgen. Er wordt rap op mijn klacht gereageerd. Of ik de bewijsjes dat ik het bedrijf vriendelijk verzocht heb om niet meer te mailen kan opsturen. Dat doe ik dus per mail, het was ook mail, maar dat schijnt niet de bedoeling te zijn. Alleen klagen via het formulier of per post. Zouden ze aandelen PostNL hebben ? 

Geen opmerkingen: