dinsdag 15 april 2014

Moonrise Kingdom

Verveel
Als ik mij op het wereldwijdeweb verveel doe ik altijd het home & garden katern van de digitale versie van the new york times aan. Vooral de dia shows zijn leuke inkijkjes, laatst keek ik plaatjes bij mensen thuis, die hun interieur afgestemd hadden op de films van Wes Anderson. En omdat ik niet zo goed snapte waar het over ging heb ik ook het bijbehorende stuk gelezen. Daarna verspil ik mijn tijd met een zoekactie in IMDB om te zien wat voor films de beste man gemaakt heeft. Later zie ik in de krant dat ik gewoon naar de bios kan om "The grand Budapest hotel" te zien. Nou ja gewoon, alleen als je in een stad woont met een bios die Wes Anderson op waarde schat. Nu zag ik dat hij ook "Moonrise Kingdom" gemaakt had, een film waar ik voorstukjes van gezien heb en waar ik wel heen had gewild, maar die ik toch niet gezien had.

Zoektocht
Ik ben een echte liefhebber van de bibliotheek maar waarom de films daar zo duur zijn, vooral als ze uit een andere bieb moeten komen, ontgaat me. Dus ik ging op zoek op Marktplaats, de film is amper te vinden. En hij staat ook niet bij de action in de bak, hmm dus ik heb als test deze keer een dvd op ebay besteld. De dvd arriveerde redelijk snel, strak in het folie en zo'n doosje houdt de boel wel heel tijdens de overtocht. Het enige nadeel, als je het al een nadeel vindt, is dat er geen Nederlandse ondertitels bij zijn. Zelf kan ik er niet wakker van liggen en heb ter ondersteuning de Engelse ondertitels aangezet.

De film
Waarom de rolprent "moonrise kingdom" heet, is me een raadsel, ik heb geen duidelijke link met de film kunnen leggen. Het is op zich een sprookje en dat stoort me niet, maar ik had wat meer humor verwacht, het wordt allemaal heel onderkoeld gespeeld. Het is best geinig om Bruce Willis als een beetje suffig figuur te zien in plaats van de held met blazing guns. Maar ik werd moe van het altijd uitdrukkingsloze gezicht van Suzy, dat zal Wes best van haar gevraagd hebben, maar ik zag het nut niet zo. In het verhaal schijnen Sam en Suzy allebei min of meer ontspoord en vriendeloos te zijn, maar dat wordt alleen maar gemeld. De opbouw naar de wegloopactie, het waarom is minimaal aanwezig. Als ik er zo een dag later over denk, denk ik dat het gehele verhaal beter uit de verf gekomen zou zijn als ze er een serie van 10 delen van gemaakt zouden hebben. Ik zag amper het verschil tussen de ene en de andere padvinder en de broers van Suzy zijn pionnen op een bord, die voor beeldvulling zorgen. Ik heb me best vermaakt, ik ben niet na 10 minuten iets anders gaan doen, maar een film waarin ik de verteller de beste rol vind hebben laat wat te wensen over.

Geen opmerkingen: