dinsdag 8 juli 2014

Gelei

Wat doe je met een teil aalbessen, een emmertje rode kruisbessen en een vergiet vol met groene kruisbessen. Nou, er alleen naar staren is niet echt een optie. Bessenjam zit vol met pitjes en we besluiten gelei te maken van het sap. Gelei maak ik eigenlijk nooit, maar voor aalbessen is dat een aantrekkelijk alternatief. Je hoeft de aalbessen eigenlijk alleen maar te sorteren en te wassen, daarna kook je alles "steel en al". Per kilo bessen voeg je 4 dl water toe en dit laat je zo'n drie kwartier koken. Daarna zeven en met het opgevangen sap maak je de gelei.

Schroefje
Een kaasdoek waar je de gekookte massa door zeeft en uit laat druppen heb ik wel, maar waar hang je zo'n ding op ? In de keuken van de schuur zitten de balken in het zicht, dat is een mooie plek om even een schroefje in te draaien zodat de boel rustig hangen kan. En zo maakten we van alle bessen sap, die vervolgens door hubby G. tot gelei verwerkt zijn. Ik druk me dan meestal, want ik kan de knoeiboel in de keuken niet aanzien.

Voorraad
De voorraad geleisuiker ging richting nul en moest aangevuld worden. Het aantal lege weckpotten was onvoldoende, en aangezien ze die niet bij de supermarkt verkopen moesten we iets verzinnen. In Duitsland heb ik ooit cellofaan gekocht, daarmee hebben we een paar potten afgesloten waar we geen ringen voor hebben. De vraag is hoeveel weckpotten moeten we nog kopen ? Zijn dit de 7 vette jaren en zijn we op weg naar de 7 magere jaren of zijn we op weg naar een gedwongen vergroting van de kelder ?
 

Geen opmerkingen: