donderdag 22 januari 2015

Beginneling

Wat me gisteren overkwam is me lang niet meer gebeurd, mislukt avondeten op tafel ! Ik weet niet hoe het gekomen is, niet zelf nagedacht denk ik. Niet op je eigen ervaring als hoofdkokkin vertrouwen of er niet op terugvallen als het recept al te simpel lijkt.

Bodem
Het moest een hartige taart met witlof worden, het werd weliswaar eetbaar maar een nat geheel met halfgaar bladerdeeg. Geen prestatie om trots op te zijn. Ik gebruik nooit bladerdeeg voor een hartige taart, maar omdat het recept het voorschreef dacht ik vooruit. In het recept werd nergens gerept over het gebruik van een steunvulling, dus zonder er bij na te denken schoof ik het zo de oven in. In de warme oven ging het bladerdeeg een eigen leven leiden, het wilde liever alleen een bodem zijn. Ik redde wat er te redden viel en toen het uit de oven kwam leek het nog heel wat. Het was eetbaar, maar daar was alles mee gezegd.

Favoriet
Mijn favoriete deeg voor een hartige taart komt uit dit recept voor Franse tomatentaart. De enige benodigde voorbereiding voor het deeg is water in de koelkast zetten, zodat je echt koud water hebt. Dit deeg maak je, vorm je en de taart kan gevuld en al zo de oven in. Niet eerst een uur rusten in de koelkast, niet eerst in de oven bakken met een steunvulling. Ik moet er nu nog even niet aan denken, maar wie weet volgende week in de herkansing - hartige taart met witlof.
   

1 opmerking:

Anoniem zei

bedankt voor die link, die ga ik zeker eens proberen. Want idd dat blind bakken is zo een gedoe (en ook verbrande vingers van de droge erwten) vind ik.

martine