dinsdag 20 januari 2015

Hoe is het met opa

Het is een vraag die ik vaak aan mijn schoonmoeder stel, het is een vraag die ik aan opa stel en het is een vraag die mij gesteld wordt. Langzaam krabbelt opa uit het dal om weer tegen de vlakte geslagen te worden door een blaasontsteking. Een ontsteking door een hardnekkige bacterie, keer na keer kwam de uitslag "de urine is niet schoon". Dus dokterden de dokters en zo kwamen ze tot een oplossing die wel werkte.

Beter
Dat opa verbeterde merkte je, hij kwam uit zijn delirium en was beter bij. Hij maakt weer gevatte opmerkingen en gaat rustig een speklapje bakken om dat als beleg op zijn boterham te doen. Hij had minder succes toen hij in de hal van het appartementencomplex probeerde te fietsen en hij ziet fietsen op straat nog niet zitten. Ook autorijden bekoort hem niet. Maar hij wandelt, leest de krant en de nieuwe buuf kan een doosje Merci van hem verwachten. Zelf vindt hij het allemaal bar tegenvallen, ik kan het allemaal niet meer aan zegt hij. Zodra er te veel drukte is schakelt de bovenkamer af.

Best
De allerbeste graadmeter hoe het met opa gaat is de krant. In het begin kreeg ik de kranten haast ongelezen, daarna merkte je dat hij ze las. Langzaam maar zeker zag je dat hij de kleine dagelijkse puzzels maakte, maar de puzzelpagina van zaterdag bleef lang maagdelijk. Toen op een dag was er een begin aan het Zweeds raadsel gemaakt, de week erop werd hij al voller en tegenwoordig is het Zweeds raadsel iedere week opgelost. Twee weken geleden stonden er voor het eerst wat woorden in de doorloper en afgelopen week was de doorloper af ! Nou maar hopen dat hij op zijn oude dag niet aan de cryptogram begint, want dan blijft er voor ons weinig te puzzelen over.
 

1 opmerking:

Anoniem zei

dat gaat de goeie kant op zo te lezen.

Martine