zaterdag 3 september 2016

Zoek

In de week dat de zomer alsnog kwam en er door de KNMI een hitte alarm voor ouderen was afgegeven werd ik gebeld door mijn moeders case manager 'dementie'. Ik bevind mij op een onmogelijke plek om privé een gesprek te voeren, ik sta namelijk in de plaatselijke A mijn net betaalde boodschappen in te pakken.

Zoek
Je moeder is zoek is haar mededeling, ik denk mijn moeder is wel vaker zoek. Wanneer ik voor het laatst iets van haar gehoord heb is de vraag, hmm het is nu woensdag en ik weet dat ze maandag mijn schoonmoeder gebeld heeft. De case manager vertelt dat mijn moeder op maandag bij R gegeten heeft, maar dat ze gisteren niet gekomen is en dat de thuiszorg haar dinsdag en nu dus ook woensdag niet thuis getroffen heeft. Mijn moeder is zo vaak van huis, ik maak me niet direct zorgen. Het enige wat ik op dit moment kan doen is de case manager het telefoonnummer van de buren doorgeven.

Voorzienigheid
Als ik thuis ben bel ik weer met de case manager, de buren nemen de telefoon niet op en aangespoord door de thuiszorg, die het niet vertrouwt, onderneemt ze actie. Ik zit nu op de fiets op weg naar je moeder meldt ze. Het is maar goed dat meer buren de sleutel hebben, want de naaste buren zijn een dagje uit. De buurman, die verwacht dat mijn moeder wandelen is, vindt mijn moeder aan het voeteneinde van haar bed. Mijn moeder is ad rem en zegt tegen de case manager, je kunt beter in de gevangenis zitten daar krijg je eten en drinken en heb je meer ruimte.

Nooit
Wat er precies gebeurd is zullen we nooit weten, maar tussen maandagavond en woensdagochtend is mijn moeder in huis gevallen. Ze lag bedolven door allerlei rommel, ze kan het over zich heen getrokken hebben of meegenomen in haar val, vervolgens kon ze niet meer overeind komen. Nadat de casemanager haar geholpen heeft met overeind komen, aankleden en wat eten komt er nog een verandering aan het licht. Mijn moeder kan niet op de benen blijven en zo wordt er een noodopname geregeld. Of ik kan komen zodat mijn moeder niet alleen thuis zal zijn ?

Twee
Kan ik naar mijn moeder, ja in principe wel - het zou alleen wel heel onhandig zijn. Dus ik bel mijn broer en vraag, kun jij op dit moment alles laten vallen en naar ma toe gaan ? Ik hoor een hele diepe zucht en daarna het antwoord "ja". En zo is er een breuk in de traditie en blijf ik thuis, terwijl mijn broer de eerste scherven op gaat ruimen.
 

Geen opmerkingen: