woensdag 4 juni 2014

Balkonia #2

Als je net doet alsof je huis een tent is, moet je het wel goed doen. Een van de dingen die ik doe is de computer zo veel mogelijk negeren. Niet bloggen dat kan later wel, niet de achterklap van nu.nl bekijken - de wereld draait heus wel door. Ik kies een boek uit de stapel en laat de boel de boel.

Apeldoorn
Het uitgekozen uitje van vandaag is de schaapskooi fietsroute en dan gecombineerd met een bezoekje aan T&M. Speciaal voor M ga ik een foto van de chicorei bij ons aan de overkant maken. Je weet wel, daar maakten ze in de oorlog koffie van en in het zuiden van de verenigde staten is koffie met chicorei enorm chic. Of beter gezegd dat lees ik altijd in boeken die in New Orleans spelen. Als we rond de koffie in Apeldoorn arriveren blijken we verwarring geschapen te hebben, het idee was ontstaan dat we al fietsend langs zouden komen. Bij de gedachte alleen al krijg ik acuut zadelpijn. Ik weet altijd precies wanneer we 20km gefietst hebben of 25 als ik een fietsbroek met ingebouwde vering aanheb. 

Route
Tijdens de koffie discussiëren we wat de beste manier is om op de route te komen. Uiteindelijk verdwalen we hopeloos in hartje Apeldoorn, na turen op het info bord besluiten we tot: een kort stukje terugfietsen, rechtsaf Sprengenweg, Sprengenweg wordt John F. Kennedylaan en bij de Jachtlaan schuin rechts. En dan zitten we dus op de route en gaat het vals plat omhoog. Iets waar al veel hilariteit over bestond tijdens de koffie omdat de heren dachten dat ik dat niet wist. Sommige stukken van de fietsroute lijken lang, maar gaan alleen maar heuvelaf. Heuvelaf als je achterop en tandem zit is niet echt grappig, hubby G. meldt: we gaan 45km/h - ik slik. Als het opeens wat steiler naar beneden gaat zit je maag in je keel omdat je die daling niet aan ziet komen, nee dan heb ik liever vals plat.

Snelweg
Voor we bij de snelweg zijn pikken we een bankje en kijken uit over zand en in de verte bossen, vlak achter ons rijdt een trein langs. Ik bedenk me dat ik vaak genoeg in die trein heb gezeten en kan me niet herinneren of het uitzicht vanuit de trein ook zo mooi was. We gaan de snelweg over, in de verte zie je een van de ecoducten. Verder fietsend bedenk ik me dat je deze route ook op een hele hete dag kunt fietsen - lekker stoempen onder de bomen. Als we vervolgens weer aan een lange afdaling bezig zijn vraag ik waar eigenlijk die schaapskooi is. Het antwoord is een tegenvraag, heb je die borden niet gezien ? Nee, als je achterop een tandem zit kun je goed naar links of naar rechts kijken of eventueel de krant lezen maar vooruit zie je alleen de brede rug van de stuurman. Bovenaan de lekkere afdaling was dus de schaapskooi, geen haar op mijn hoofd denkt aan omkeren. Nadat we wederom de  A1 oversteken gaat het van kwaad tot erger, ik heb niet alleen de schaapskooi gemist, het laatste stuk van de route ligt ongeïnspireerd langs de grote weg - jammer.

Vertroeteld
De terugweg Apeldoorn in gaat beter en we fietsen zonder verdwalen terug naar T&M. Als we ons melden mag ik van alles, maar wat ik het liefst wil is even rustig zitten op een normale stoel. Er komt brood, kaas, filet americain, salade en drinken naar keuze op tafel. Met andere woorden, we worden in de watten gelegd. Als het tijd is om huiswaarts te keren demonstreert hubby G. zijn reeds groter wordende handigheid met het inladen van de tandem.
 

Geen opmerkingen: