dinsdag 17 juni 2014

Moestuin #25

De moestuin begint productief te worden, ik haal nu zelden groente. Af en toe een komkommer of witlof. In de moestuin kan ik kiezen uit verschillende soorten sla, doperwten, asperges, kapucijners en raapjes.

Mei
Ik snap niet dat ze raapjes vaak meiraapjes noemen, in mei zit er wel blad maar weinig raap aan. Deze groente is niet mijn favoriet, er valt weinig voor te zeggen. Het oogsten is een naar werkje het blad is stekelig en raspt over je vel. Soms kook ik ze, soms doe ik ze in de oven, maar er zit een bittere smaak aan, die je moeilijk kwijt raakt. Ik zal wel niet het juiste soort hebben, of ik heb het juiste soort voor liefhebbers van bitter in de moestuin staan, dat kan ook. Vanmiddag zal ik het wereld wijde web weer eens afsnorren op zoek naar een geschikt recept.

Wisselteelt
In een moestuin hou je een ritme aan, ieder jaar schuift alles een vakje op. Na een aantal jaren wordt dat een ingesleten gewoonte. Er deed zich pas een probleem voor toen ik de knoflook tenen, die uitliepen in de grond drukte. Er kwam blad aan, maar het ging treurig ten onder, hmm hoe zou dat nou komen ? Ik had het geluk dat het ten onder gaan samen viel met de juiste planttijd voor knoflook. In mijn tuinscheurkalender las ik dat je knoflook in het najaar plant en dat je het pas het jaar daarop oogst - aha. Maar dat betekent dus dat de knoflook tenen vorig jaar in het uien/wortel vak geplant zijn en dat ze dit jaar in het aardappel vak geoogst zijn. Een paar kleintjes en een paar grote, in ieder geval genoeg om in het najaar weer wat teentjes te planten. De vraag is alleen in welk vak ?

Geen opmerkingen: