donderdag 26 juni 2014

Moestuin waanzin

Je hebt zo'n enorme slow dit en slow dat beweging, en man het hebben van een moestuin is Zen. Het hebben van een moestuin is terug naar de natuur, toen niemand nog stress had. Ja hoor, zouden ze het zelf geloven ? Op dit moment lijk ik wel geen moment rust te hebben, het is zo'n moment waar je er altijd wel een paar van hebt in 1 seizoen.

Boem
Bepaalde delen van de moestuin ontploffen op dit moment. Alle slakroppen zijn groot en omdat je ze niet allemaal op kunt, beginnen ze spontaan met zijn allen te schieten. De doperwten zijn opeens allemaal tegelijk goed om geplukt te worden en na een keer met je ogen geknipperd te hebben zijn ook de kapucijners oogstrijp en niet te vergeten de tuinbonen. Waar laat je dat allemaal ? Waar haal je de tijd vandaan om het allemaal te verwerken ? Geen idee, dus we doen ons best en beginnen met het belangrijkste van alles . . . de kersen.

Fruit
Fruit oogsten en verwerken is een totaal door de natuur gedicteerd werkje. Het fruit rijpt soms binnen enkele dagen af, gewoon afhankelijk van het weer. Als je het fruit dan niet plukt heb je niets, daar hebben we al die moeite met netten niet voor gedaan. Dus de boontjes en erwtjes moeten heel even wachten. We plukken en sorteren de kersen, de minst mooie verwerken we tot jam. Ontpitten, snijden, een nacht met suiker en dan tot jam koken. Na een vermoeiende dag bij mijn moeder verwerk ik samen met hubby G twee vergieten vol met kersen, daarna weet ik amper nog hoe ik moet zitten.
Zen, tuurlijk. Ik focus op het eindresultaat en zal blij zijn als we in rustiger vaarwater komen.
Volgend jaar weer !
 

Geen opmerkingen: