dinsdag 24 juni 2014

De zwarte hand

De bende van Pietje Bell gebruikte inkt voor de zwarte hand. Mijn zwarte handen zijn niet aan inkt te wijten en ook niet aan wroeten in de moestuin. Nee, ik heb de zwarte hand van kersenland.

Kersen
Ik zie wel eens kersenbomen, waar ze drie ladders aan elkaar knopen om de kersen te kunnen plukken, zo hoog. Zo groot zijn onze bomen niet, we hebben twee kleintjes en twee normaal tuinformaat groot. De kleintjes zijn nog niet oud genoeg om veel kersen te produceren, een van de grote is 14 jaar oud en de ander is antiek. Sommige kersenbomen worden totaal genegeerd door vogels, maar die van ons niet. Als het aan de vogels zou liggen plukten ze alle bomen in mei compleet kaal. De kersen van de antieke boom, vinden we niet zo lekker en zijn voor de vogels. Maar ieder jaar leveren we een gevecht om de andere steeds groter wordende boom in een net te verpakken. Als de strijd gestreden is liggen er zoveel kersen onder dat je je afvraagt waar je de moeite voor gedaan hebt. Terwijl de kersen rijpen worden ze beter zichtbaar en zie je dat er nog genoeg aan zit.


Vogels
De boom blijft ondanks het net als een magneet op vogels werken - eksters, gaaien, lijsters en merels doen hun stinkende best om een kersje mee te pikken. Als je voor de zoveelste keer een onfortuinlijke merel uit het net aan het knippen bent, wordt je als dank ook nog door het beest in de handen gepikt. Stank voor dank. En na al die moeite heb je nog steeds geen zekerheid dat je daadwerkelijk ook kersen krijgt. Als de kersen bijna goed zijn, zwellen ze enorm op als je er dan een harde regenbui overheen krijgt of als het steeds erg nat weer is kun je het wel vergeten. Dit jaar hebben we geluk met het weer en zo plukken we al een paar dagen lang 2 emmertjes per dag.

Zwart
De emmertjes sorteer ik dan, 2 zakken mooie, een zeef vol met minder mooie en 2 handenvol voor de kippen. En het zit hem in die zeef met minder mooie . . . ontpitten, in stukken snijden, wegen, jam maken - lekker. Jaha lekker, maar ik kan met goed fatsoen zo niet over straat, vanochtend heb ik zo lang geboend dat ik haast geen veel meer over had. En 's middags werden de handen wederom zwart, nou jammer dan. 
 

Geen opmerkingen: