zaterdag 14 juni 2014

Mijn trouwe doa #2

De camera haperde en haperde, dus moest het gebeuren, vernieuwing. Aan de blog kan ik het tijdsverloop zien. Ik weet dat de camera al lang haperde voor ik er over schreef. Tussen het schrijven en het uiteindelijk bestellen van de nieuwe camera zat zeker nog een maand. En toen gebeurde het onverwachte . . . er bleek levertijd op de camera te zitten.

Boot
Ik vraag me dan altijd af of er een schip met van die cameraatjes ergens op een der zeven zeeën ronddobbert. Stel dat het schip voor Portugal zinkt, wat dan ? Toen er drie weken voorbij waren was mijn geduld op en heb ik er maar eens een mailtje aan gewaagd. Ik kreeg netjes antwoord, dat de camera er was en dat hij dezelfde avond nog op de post zou gaan, maar dat las ik pas een dag later toen de postbode al langs geweest was. En als zoiets gebeurd vraag ik me altijd af of ze me gewoon vergeten waren.

Foto #0043
Eigen maken
Zonder na te denken heb ik als eerste de accu opgeladen en het kaartje erin gepropt. De lens erop zetten is niet echt een uitdaging, gewoon doen. Daarna heb ik getwijfeld, zal ik de draagriem van mijn doa gebruiken, maar ik heb toch maar voor de nieuwe gekozen. Ondertussen heb ik met wat moeite de tijdzone (Parijs) ingesteld en heb ik door het menu heen gefriemeld. Voordat ik me dat eigen gemaakt heb zal er nog heel wat water door de Rijn gestroomd zijn.

Buiten
Ik maak mijn 1e foto, het lijkt nergens op, ik maak een 2e foto . . . niet veel beter. Dan maar eens naar buiten, ik dwaal door de tuin en fotografeer dit en dat. De camera stelt geluidloos scherp, ik vind dat eng, ik besluit dat ik de hele camera eng vind. Voor ik het weet heb ik er 65 foto's opzitten. Ik bekijk ze achter de computer, wel scherp niet scherp, rare foto, gaat wel foto, hmm. Ik besluit het uv-filter van mijn doa over te zetten, terwijl ik het poets vraag ik me af waarom ik niet gewoon een nieuw filter besteld heb ?

Oppompen
Als je de foto's uitvergroot blijft het detail geweldig mooi en dat terwijl ik het bestandformaat eigenwijs als ik ben naar M gezet heb. Ik weet dat ik dat in het begin ook met de vorige camera gedaan heb, maar dat ik daar op een bepaald moment van afgestapt ben. Ik vraag me af hoe lang het duurt voordat ik het met deze camera ook op L zet. Nou ja, ik heb een goed werkende nieuwe camera en zal de komende tijd veel foto's maken, anders leer je er nooit goed mee omgaan.
 

Geen opmerkingen: