woensdag 17 december 2014

Zonnebrillen trui

Elf bollen Fenna heb ik gekregen en die moesten iets worden en ik kon onmogelijk wachten. Ik kon niet eerst die 2 sokken afbreien en ook de corner to corner deken moest in de wachtstand.

Model
Wat ga je dan breien ? In de Verena (4-2013) vind ik een mooie trui (model 28) - ook gestreept, met een aparte boord en een mooie halslijn. Die trui werd de basis, want als je langer nadenkt krijg je allemaal bedenkingen. Je denkt bij jezelf zo'n boord hebben ze vast aan de mannequin vastgespeld en die mouwen zijn ook wel erg smal. Ik maakte een paar proeflapjes op de breimachine, meerdere, want ik ben vaak niet zo te spreken over hoe de boordsteken eruitzien. Daarna heb ik met het truien programma van knitware bedacht hoe mijn trui moest worden.

Streep
De Fenna maakte iets vreemds in mij los, ik wilde proberen de strepen zo veel mogelijk gelijk op te laten gaan. Ik zag dat ik twee keer twee bollen had, die min of meer hetzelfde begonnen. De eerste twee bollen werden de mouwen, met de andere twee wilde ik de panden beginnen en dan zou ik later wel zien waar ik ze mee moest aanvullen. Ik was al zeker op toer 70 toen het tot me doordrong dat de strepenvolgorde op het pand niet gelijk was aan de volgorde van de strepen op de mouw, #huil.
Ik heb het patroon daarna verder genegeerd en gebreid tot de wol op was. Er zaten drie knoopjes in de bol en er was een halve chocoladeletter, een pot T, een ommetje en een boterham met speculaas voor nodig om die teleurstelling te verwerken. De laatste bol gaf strepen zonder problemen en voor de rest van het rugpand en het voorpand heb ik dus maar steeds tussen al die andere bollen gezocht naar een beginpunt om mee verder te breien.

Loodjes
En dan heb je twee panden en twee mouwen, eigenlijk al een hele trui maar dan komt de afwerking. Eerst heb ik 1 mouw aan beide panden genaaid en de andere mouw alleen aan 1 pand, daarna heb ik het werkstuk weer aan de machine gehangen, zodat ik de halsboord breien kon. Daarna was het vooral niet nadenken, maar doen, muziekje erbij en doorzetten. Ik moet nu nog tien draadjes wegwerken, maar de trui is nu al oogverblindend. 
 

Geen opmerkingen: