donderdag 7 juli 2016

Achter

Een hele week met de tent op pad geweest, honderd foto's nog niet bekeken op het fototoestel. Wassen, wieden, thuis rondlummelen en proberen nergens aan te denken. Op de camping ging dat prima, maar thuis dringt de wereld binnen via de telefoon, mail en de brievenbus. Echt ontspannen vakantie vieren Rundumhausen is een kunst, drie weken naar Barbados en je hangmat tussen twee palmbomen hangen lijkt een eenvoudigere manier om alles achter je te laten.

Logeren
De afgelopen paar weken logeerde mijn moeder bij mijn broer, dus kon ze niet in 1 van haar zeven sloten lopen. Nu komt moeders een paar weken naar mij toe en zal ze de zeven sloten nog wat langer moeten missen. Nu ik dit schrijf heb ik het idee dat dit een interessante periode wordt of een rare of een verdrietige of wat zou het juiste woord zijn. Een openbaring ? Misschien wel.

Langzaam
Dat ik merkte dat mijn moeder vergeetachtig werd is al twaalf en misschien al dertien jaar geleden. En het werd maar heel langzaam slechter, in zo verre je daar iets van merkt, want een bezoek bij je ouders is slechts een momentopname. Een paar uur uit hun hele dagelijkse leven. Samen redden ze het, maar mijn vader is nu al drie jaar dood en zo hebben we al heel wat avonturen met onze moeder beleefd. 

Sterk
Mijn moeder was lichamelijk heel sterk, op haar oude dag was ze nog goed ter been. Na een halve dag door het museum sjokken kon ze nog met gemak dwars door de stad een half uur naar huis marcheren. Begin juni was ik met haar op pad en riep ze na vijf minuten lopen al, dat ze lopen in dit tempo (haar tempo, niet het mijne) niet meer gewend was. Je stapt dan op de tram en later denk je daar aan terug. De komende dagen zal ik schrijven, samen op reis.

Geen opmerkingen: