donderdag 28 juli 2016

Colorado



Eerst zag ik die rare lelijke friemels op de aardappelen zitten, nou dan weet ik al hoe laat het is - foute boel. Nee dat zijn geen lieveheersbeestjes, ook geen larven van een lieveheersbeestje. Nee dat zijn larven van de coloradokever, een gevreesde veelvraat die hele oogsten kan vernietigen. Ik speelde dus voor god, of ik speelde voor die vlinder die met die ene vleugelslag een orkaan in Japan veroorzaakt - de larven gingen in de kliko.
 
Geholpen
Sinds enkele weken zie ik de kevers landen op de stoep, dus het lijkt me niet dat het veel geholpen heeft. Ik vraag me wel af waar die kevers vandaan komen, heb ik meer larven over het hoofd gezien of komen ze gewoon van een perceel met piepers verderop vliegen. Iedere avond kun je er een tiental van de laatste zielige blaadjes van onze aardappels plukken. Ook het op de stoep achtergelaten snoeisel van de tomaten zit onder. En wat je niet verwacht, ze lopen ook gewoon door het gras.

DDT
Zouden al die acties tegen de insecticiden dan toch geholpen hebben ? Dat er steeds minder en minder agressieve middelen gespoten wordt ? Of is het de afwezige winter ? En wat moet ik met al die gestreepte beestjes ? Laten zitten of nog maar een paar orkanen veroorzaken ?

Geen opmerkingen: