dinsdag 27 mei 2014

Het regent, het zegent

Nou ja, daar denken ze op de Balkan en op sommige plekken in Nederland vast anders over. Over dat regen ook een zegen is. Maar hier is de grond nog lang niet verzadigd, aan het blad van de bomen kun je zien dat ze nog dorstig zijn. De aangekondigde 50 mm is ook niet hier, maar elders gevallen.

Lang kool-vak
Het lange kool-vak is niet lang, de periode dat er kool staat is lang, dus hier geen raapjes of koolrabi's. Tot vanochtend stond er vooral veel onkruid, voor de ongenode grazers. Het was vanochtend droog, dus ik heb het met de hand gewied en daarna heeft hubby G. het geharkt. Ik geef het toe, als ik hark, dan lijkt het nergens op.
Tijdens het wieden zag ik het al, er is 6mm regen gevallen, maar alleen de bovenste paar centimeter van de grond was vochtig. In het korte kool-vak staan zaailingen van spruitjes, koolrabi's, rode kool en savooiekool klaar om uitgeplant te worden. En dat wil ik ook best doen, maar mag de kraan dan eerst even dicht ?

Tomatenleed
Ik had 23 tomatenplantjes uit zaad opgekweekt en die in twee groepen uitgeplant. Ze zien er allemaal zielig uit, maar wat veel erger is, van de ene groep zijn er ondertussen al 4 op miraculeuze manier gesneuveld. Gewoon foetsie. Als er nou her en der 1 gesneuveld was, dan valt dat niet zo op, maar nu is het een kale boel onder het ene afdak. Dus gister naar de kweker geweest met het vaste plan enorm bijzondere tomatenplanten aan te schaffen. Ik schrok enorm want het tomatenaanbod was al behoorlijk uitgedund, uiteindelijk zijn het deze geworden: "Orange Bourgoin", "Tigerella", "Black Krim" en "Maiglöckchen". Die staan nu ook te wachten tot het iets droger is, want eerder ga ik de moestuin niet in.

Geen opmerkingen: