zaterdag 31 mei 2014

Nog lang niet jarig

Mijn moeder belt, dat kan er ook nog wel bij op een hoofdpijn dag. Kijk, toen mijn moeder nog mijn moeder was, dan belde ze en zei hoogstens met een licht verwijtende klank in haar stem - ik wilde je stem weer eens horen. Of een andere variant daarop, maar nu belt ze eigenlijk alleen maar als ze iets te klagen heeft. Mijn moeders klachten zijn surreëel, zou je dat zo mogen noemen ? Bij haar is het zo, in huis is er iets dat niet zo is zoals zij verwacht en zij verklaart dat op haar manier. Haar manier bestaat eruit dat een van de kinderen of aanhang daar de schuld van krijgen. Wij hebben iets meegenomen of wij hebben juist iets neergezet, beide varianten komen voor. Wat moet je er mee als ze over zoiets belt ?

Verjaardag
Deze keer opent ze met: deze week is het weer zover hè ? Uhm wat ? Ja, dat ik jarig ben. Ik ben twee weken geleden op je verjaardag geweest. O, dus je komt niet ? Dat was snel schakelen. Nee, ik kom over een week of twee weer. Maar daar belde ze natuurlijk niet voor. Ze was iemand tegengekomen, die op dezelfde dag als zij jarig is en toen had ze er weer aan moeten denken. Er stonden hier altijd glazen op het T-meubel en G. heeft die meegenomen. Diepe, diepe zucht. Ik weet eigenlijk nooit zo goed wat hier nou een goede reactie op is, toegeven ontkennen zeg het maar. Dus ik vraag of het lang geleden is, nee niet zo lang geleden en ik zag het in een flits. Dan had je toen iets moeten zeggen, ja nou ja enzovoorts. Toen pa nog leefde hebben we een keer van hem glazen meegekregen, was het toen ? Nee ze dacht het niet, later dacht ze het wel. En het kan niet iemand anders geweest zijn, want er komt hier nooit iemand. Dat is helemaal een fraaie opmerking, er komt nooit iemand - zou ze denken dat ik dat geloof ? En waarom zegt ze dat, gelooft ze dat zelf ? De huisarts komt, de fysio komt, de hulpverleners komen, de buren komen, neef T van R komt, wij komen. Er komt nooit iemand, ook al zoiets waarvan ik niet weet hoe ik erop moet reageren. 

Vergeet me niet
Ik vraag maar eens wat anders of de planten op het balkon het goed doen. Ja, ik ben ook net op het balkon geweest, want ik heb ergens een plantje tussen de stoeptegels vandaan gehaald en dat heb ik op het balkon gezet. Ze was van mening dat dat op haar balkon een beter leven zou hebben. Is het een mooi plantje ? Nou ja mooi, er zitten blauwe bloempjes in. Is het een vergeet-me-nietje ? Die hebben toch geen blauwe bloempjes. Uhm, die van mij wel. O nou ja het zou kunnen. Ik denk eigenlijk bij mezelf dat het al te laat is voor vergeet-me-nietjes, alhoewel je weet maar nooit in zo'n urban jungle. We praten nog wat in de rondte en mijn tong kan het niet laten om te melden dat ik echt niet weet waar die glazen zijn. Moet ik andere glazen voor je meebrengen ? Ik heb glazen genoeg is het antwoord.

Geen opmerkingen: