zaterdag 17 mei 2014

Inkleuren van de moestuin #20


Bonen
De tuinbonen bloeien al en ook de luizen zijn gearriveerd. Als je 's avonds in de tuin loopt en de tuinbonen ruikt vraag je je af waarom je rozen zou planten, zo lekker zwoel ruiken die. De doperwten bloeien al, de kapucijners groeien alleen maar. 
Ze zeggen altijd je moet voor een langere oogst de bonen met tussenpozen zaaien. Ik weet niet waarom je daar speciaal op zou letten, ze komen nooit allemaal op. Ik heb 3 soorten stokbonen gezaaid en 1 soort komt niet op, dat soort zaai ik net zo lang bij tot ze opkomen of ik het zaad op heb. ANMS - Automatische natuurlijke moestuin spreiding. Een van de bonen was door een vogel als lekker hapje aangezien en ondersteboven geschoffeld, ook die zaai ik later bij.
 


Tomaten, paprika's en courgettes
De tomaten zijn ontdaan van hun privé kasjes en zien er zielig uit, het is ook altijd wat. Van de 23 zijn er tot nu toe drie gesneuveld, maar als die andere twintig het wel doen is er geen man overboord. Door het rare weer heb ik de paprika's tot gisteren binnen gehouden, maar die staan nu ook buiten. Ook hier is er eentje door onbekende oorzaak gesneuveld, maar verder staan ze er fier bij.
Ik heb 5 courgettezaden gezaaid en helaas zijn ze allemaal opgekomen, 5 courgetteplanten is gewoon te veel, te veel courgettes. De allereerste keer dat we courgettes hadden deden ze het zo goed dat ik op een bepaald moment geen courgette meer zien kon. Gebakken courgette, courgettesoep, courgettetaart, courgettecake - blerk. Op een bepaald moment heb ik de courgettes in het zuur gelegd. Courgettes zijn perfect voor zuur, ze zijn altijd even glad, terwijl eigen gekweekte augurken altijd hele stugge harige dingen zijn.

Het groeit als kool - not
Bij de kolen schiet het niet enorm op. Ik heb vorige week tussen de buien door de raapjes uit staan poten en die doen het gelukkig wel. Ook zie ik wel wat zaailingen op komen, maar niet echt van poe poe nou nou.

Bladgroente vak
In het bladgroente vak staat een voor mij onbekende, bladmosterd "Golden Frills". Het doet het goed, maar wat moeten we er nu mee is de vraag ? Als ik google raak ik in verwarring, er zijn blijkbaar meerdere planten, die als bladmosterd uitgescholden worden. Dat wordt nog spannend. De sla begint groter te worden, de spinazie verlept, de raapstelen gaan vandaag de pan in. Met aardbeien na !

Geen opmerkingen: