zondag 18 mei 2014

The butler

We krijgen de dvd van The butler te leen, hubby G had gezegd dat hij hem wel wilde zien omdat Lenny Kravitz meespeelt. Het is zo wie zo een bonte stoet van bekenden. Mariah Carey, die gelukkig niet zingt en niet veel indruk achter laat. Kravitz, die er in de film onaantrekkelijk uitziet, dat dat kan ongelofelijk. Oprah, die de vrouw van de butler speelt, ik vraag me tijdens de film af wat de visagisten eigenlijk aan het doen zijn. Tijdens de film lijkt ze wel steeds jonger te worden, behalve dan op het einde. Robin Williams in een serieuze rol, Jane Fonda enzovoorts.
Het verhaal is gebaseerd op het leven van Eugene Allen, die in de film Cecil Gaines heet. Ook heeft hij twee zonen in plaats van 1, in een film kan dat allemaal. 

Onwetend
De film bestrijkt in vogelvlucht de jeugd van Cecil Gaines, en uitgebreider de tijdspanne 1950-1990 als hij butler van de president is. Nou weet ik best dat de zwarte bevolking van Amerika lang als slaven gehouden, daarna onderdrukt en misschien nog steeds niet echt vrij is. Maar sommige gebeurtenissen in de film kan ik gewoon niet plaatsen, daarvoor weet ik er te weinig van. De regisseur gaat te veel uit van dat bepaalde gebeurtenissen gemeengoed zijn, maar ik heb liever een voice-over die me bijspijkert.

Hinken
De film hinkt in mijn ogen op drie gedachten en als je drie dingen tegelijk probeert te doen, doe je ze nooit allemaal goed. De film gaat over de onderdrukking van de zwarten en hoe ze zich proberen vrij te vechten, het privéleven van Cecil Gaines en over zijn werk als butler van de president. Wat komt er goed uit de verf ? Eigenlijk niets.
Zoals ik al schreef, ik weet te weinig van de geschiedenis van hoe de zwarte bevolking zich onder het juk vandaan geworsteld heeft. Dus er ontgaat me het een en ander.
In het privéleven van Cecil en zijn gezin komen allemaal figuren voor, die ik zo snel niet plaatsen kan. Het wordt dan gewoon niet te veel nadenken en achterover leunen. 
De reclame voor deze film stond bol van "1 man, 7 presidenten". Maar 7 presidenten was blijkbaar voor de lengte van de film toch iets te veel van het goede, zodat ze voor Ford & Carter hebben volstaan met het gebruik van oud filmmateriaal. Als je denkt, dat je een inkijkje in het werk van een butler krijgt kom je bedrogen uit. Ik bedoel dat een butler T serveert en het zilver poetst kun je best zelf bedenken. Als je denkt dat je inzicht in het witte huis krijgt idem.
Het is allemaal oppervlakkig, het is veel beloven weinig geven. Een echte Hollywood film.

Geen opmerkingen: