dinsdag 6 mei 2014

Wil het redactieteam Maarten uit zijn ivoren boom halen

Op een blog werd melding gedaan van het tv-programma Maartens moestuin en mij is nieuwsgierig genoeg om dan via uitzendinggemist.nl de uitzendingen te bekijken. In de eerste aflevering werden veel woorden vuil gemaakt aan een ouderwets appelras en het niet kunnen aanschaffen van hoogstamfruitbomen. Op dat soort momenten ben ik blij dat ik een bank heb, want anders zou ik van mijn stoel vallen.

Hoogstamfruit
Wij hebben een bejaarde mini boomgaard, de oude knarren geven stuk voor stuk de geest of hellen dusdanig over dat we vrijwillig de zaag erin zetten. Hoogstambomen zijn geweldig om te zien als ze in bloei staan, in de zomer lig je heerlijk in hun schaduw, maar verder is het een gedoe. Als je kersen eten wilt moet je tegenwoordig netten spannen, om zo'n hoogstamboom is dat geen sinecure. Als peren of appels rijp zijn en uit zo'n hoogstamboom vallen zijn ze beurs, je moet het fruit dus zo snel mogelijk verwerken. In een goed appel- of perenjaar kan ik na een tijdje geen fruit meer zien. Ook het snoeien van de hoogstammen is nogal wat werk, eigenlijk is dat bij onze kers het makkelijkste. Als we de kersen plukken snoeien we ook meteen, je zit toch al in die boom.

Halfstam en leibomen
Op een bepaald moment hebben we 2 halfstam perenbomen aangeschaft, we vragen ons nog steeds af waarom. Zo veel verschil maakt dat ook weer niet en aan de onderste takken van een hoogstamboom stoot je niet je hoofd. De leibomen hebben we omdat wij van fruit houden en het fruit aan een leiboom makkelijker te verdedigen is tegen de vogels.

Niet te koop ?
Is het echt zo moeilijk om hoogstambomen te kopen ? Volgens mij niet, wij hebben zelfs hoogstambomen van verschillende kwekers. We hebben hoogstam fruitbomen van kwekerij Snel in Naarden en van 't Olde ras in Doesburg. Ik kan me niet voorstellen dat dit de enige kwekerijen in Nederland zijn.

Wachttijd
Duurt het echt zo lang voor je fruit aan een boom krijgt ? Soms ja. Maar dat is eerder afhankelijk van het soort fruit en het gekozen ras, het heeft weinig te maken met de vorm van de boom. Dus weg met de leilinden voor de keet en plant een paar mooie hoogstamfruitbomen en mishandel die ieder jaar zodat ze leilinden gelijken ! En Maarten ga eens naar een echte kweker en vraag daar naar hoogstamfruit, er komt al genoeg onzin uit die kijkdoos, daar hoef jij niets aan toe te voegen.

Geen opmerkingen: